حجاب «سهير رمزى» بقى موضة: إحنا محتشمات مش محجبات

الأربعاء 13-09-2017 AM 10:31
حجاب «سهير رمزى» بقى موضة: إحنا محتشمات مش محجبات

صورة أرشيفية

ملابس ضيقة وأحياناً شفافة، أكمام قصيرة بدون معصم يخفى الذراعين، طرحة غير مهندمة طرفاها متدليان تُظهر من الشعر أكثر مما تخفى، لفة «سبانش» وعلى جانب الوجه «قُصة» ضلّت طريقها تحت الحجاب عن عمد فأطلت لتبدو المحجبة أكثر جمالاً حسب اعتقادها.. صور مختلفة للمحجبات دائماً ما يقابلنها بعبارة «أنا محجبة مش محتشمة» للخروج من دائرة الجدل حول الحجاب الصحيح وغير الصحيح، وما ينبغى ارتداؤه من ملابس تليق بالحجاب.

«نهلة»: عشان شكلى يبقى مقبول.. و«صابرين»: عاجبنى ومقتنعة

عدد من الفنانات من بينهن «صابرين» وسهير رمزى، أثرن الجدل خلال الفترة الأخيرة حيث ترتدى الأولى «باروكة» لتواصل أعمالها الفنية دون عائق، فيما ظهرت الثانية أكثر من مرة بـ«قُصة» وخصلات من شعرها تتدلى من أسفل الحجاب، هذه الحالة انتقلت إلى الشارع، وبدا واضحاً انتشارها فى المجتمع المصرى، وحسب نهلة سيد، سيدة فى الثلاثين من عمرها، فإنها محتشمة وليست محجبة، مبررة ملابسها غير المتسقة مع الحجاب: «أنا صحابى كلهم قلعوا الحجاب، وأنا بحاول أكون محتشمة مش محجبة بالمعنى الصحيح، عشان أحسّ إن شكلى مقبول»، سيدة «مصر الجديدة» تبرر عدم التزامها بالملابس التى تناسب الحجاب بقولها: «أنا عارفة إن لبسى بعيد عن شكل الحجاب الصحيح، لكن بلبسه عشان أحس إنى لسه صغيرة ودلوعة وشكلى مقبول»، ترى «نهلة» أنها لا تستطيع أن تختزل شكل الحجاب فى ارتداء الطرحة فقط: «آى نعم شعرى مش بيبان من الطرحة، لكن بلبس ضيق وأحياناً تربون فى المصيف، بس أنا بعترف إنى مش محجبة ومش بتكسف من ده، لأن دى الحقيقة».

الحال نفسه بالنسبة لصابرين عاشور، فهى لا ترتدى ملابس تليق مع الشكل الصحيح للحجاب لكنها مقتنعة بما ترتديه: «بلبس لبس طويل على البنطلون وراضية عن شكلى جداً»، ترى الفتاة العشرينية أن الحجاب الحقيقى هو حجاب الروح وليس الملابس فقط: «أنا مش بلبس ضيق وشايفة إنه لبسى مع الوقت هيكون أفضل، أنا بحاول ألبس طويل على قد ما أقدر.. والمفروض يبقى الحكم على البنى آدم من روحه وأخلاقه مش شكله، الشكل جزء فقط لكنه مش كل شىء».

وتحاول إسراء محمود أن تجعل حجابها صحيحاً بمرور الوقت: «دلوقتى ما أقدرش أقول على نفسى محجبة، أنا محتشمة بس بلبس ألوان كتير فى لبسى، وده بيكون لافت للنظر، هحاول مع الوقت إنى أظبط لبسى مع حجابى، وده سهل لأنى بغطّى شعرى كله، ومش ببيّن أى خصلة منه».

 

حجاب الفنانات أصبح موضة فى الشارع المصرى

 

الملابس الضيقة تتعارض مع الحجاب

التربون الذى لا يغطى الشعر

أخبار متعلقة

التعليقات

عاجل