بعد حالة "مكيوي".. الفنان سيد مصطفى لا يمتلك "أجرة ركوب الميكروباص"

الأحد 20-12-2015 AM 11:36
كتب: خالد فرج
بعد حالة "مكيوي".. الفنان سيد مصطفى لا يمتلك "أجرة ركوب الميكروباص"

الفنان سيد مصطفي

ناشد نشطاء موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، الدكتور أشرف زكي بصفته نقيب المهن التمثيلية، بمراعاة الفنان سيد مصطفى، الذي رآه أحد المواطنين في فيصل، وهو يتوسل لسائقي الميكروباص للركوب معهم، لعدم امتلاكه قيمة الأجرة.

وتداول النشطاء، رسالة من الشاب مصطفى سليمان، الذي روى الواقعة قائلًا: "ده الفنان سيد مصطفى، فنان اعتاد تمثيل الأدوار الصغيرة والمساعدة، لكن ليه تاريخ كبير من الأعمال أبرزها في التليفزيون، راجل و6 ستات، إمام الدعاة، وفيلم على باب الوزير".

وأضاف سليمان: "النهارده الموقف كان كالآتي: أنا خارج من شارع اللبيني بفيصل، لقيت راجل عجوز شبه بيتحايل على سواقين الميكروباصات يركبوه معاهم، وشوية بدأ يشاور للملاكي ومحدش بيقفله، شاورلي فوقفتله، واستأذني إنه يركب معايا لحد العشرين، لأنه تقريبًا مش معاه فلوس يركب يروح".

وتابع الشاب: "سألته من فتح باب الكلام: هل ليك أعمال قادمة؟ قالي بحزن إنه تقريبًا سنوات مشتغلش ولا مشهد، وسألته بيعيش إزاي قالي ربنا كريم".

وأوضح سليمان: "عمومًا أنا عارف إن النقابة بتوفر معاشات للمتقاعدين، أزمة الفن عمومًا إن اللي بيشتغله ميعرفش يشتغل في أي حاجة غيره، وعشان كدة الفن لما بيدي لحد ضهره الدنيا بتلطش معاه، ابقوا وصلوا الموضوع لنقابة الممثلين".

يذكر أن واقعة الفنان سيد مصطفى، تشبه حالة الفنان عبدالعزيز مكيوي، الذي انتشرت صورًا له قبل عامين، وهو نائم في الشارع، وبجانبه كرسي متحرك يستخدمه في التنقل.

سيد مصطفى.. 329 عملا فنيا لا تكفي لدفع "أجرة ميكروباص"

التعليقات

عاجل