رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

تصوير:

حسين عوض الله

09:07 ص | الأربعاء 07 أبريل 2021
«نفسي حد يهتم بيا لأني تعبت وبشتغل من 8 الصبح لـ12 بليل» بهذه الكلمات عبر عبدالعزيز أحمد بطل العالم في رفع الأثقال للمعاقين «سابقا»، عن أمله فى الحصول على فرصة عمل توفر له حياة كريمة، مضيفا: «عندي شلل أطفال في رجلي اليمين، وده مأثر علي حركتي علشان كده الناس كانت بتخاف تشغلني».

رفع علم مصر بالمحافل الدولية
وعلي الرغم من كونه أحد الأبطال الذين رفعوا علم مصر عاليا في العديد من المحافل الدولية، إلا أنه لم يلقي التقدير الكافي بعد تركه لعبة رفع الأثقال التي ظل يمارسها لسنوات وتمكن خلالها من حصد العديد من الجوائز، عبدالعزيز أحمد، من محافظة القاهرة، بطل تحدي الإعاقة.

أقدم السندوتشات للمارة من «عربة كبدة»
تألق البطل لسنوات في رفع الأثقال حتى أصبح حاليا يقدم السندوتشات للمارة من عربة «كبدة وبرجر» في منطقة المعادي، يقف بمفرده دون مساعدة فى إعداد السندوتشات، موضحا: «ربنا كرمني بواحد صاحبي، ساعدني ووقف معايا واشتغلت علي عربية سوزوكي صغيرة، في المعادي سنتين، لحد ما جيبت عربية خشب، ووقفت بيها في الشارع».

8 سنوات فى اتحاد الشرطة الرياضي
يضيف عبدالعزيز الذى حصد بطولة العالم في رفع الأثقال للمعاقين، كما حقق ميداليات عديدة في بطولات الجمهورية: «كنت لاعب في اتحاد الشرطة الرياضي، ودعموني كتير لحد ما حققت نجاحات كتيرة في حياتي، وفضلت معاهم 8 سنين».

يوم عمل بـ50 جنيه «صعبت عليا نفسي ومشيت»
«بعدما تركت لعبة رفع الأثقال عملت فى مطعم للمأكولات الشرقية بجامعة القاهرة، وتركته بسبب مشكلات واجهتنى، بدأت بعدها أدور علي شغل، لكن دون فائدة»، موشحا: «قابلت مواقف صعبة كتير وانا بدور علي شغل، اتذكر منها صاحب مطعم شغلني يوم كامل وفي الآخر اداني 50 جنيه، وقالي خدلك سندوتشين أهم كلهم، صعبت عليا نفسي وبكيت، وسيبته ومشيت، بعد ما اديته فلوسه تاني، أنا مش بشحت».