«الوطن» ترصد خطة «الإخوان» لمساعدة «مرسى» فى تنفيذ برنامج الـ«100 يوم»

لجنة لرصد المشاكل.. وحملة لإزالة القمامة.. ولقاءات مع مديرى الأمن
كتب : هانى الوزيرى ومحمد طارق الأحد 01-07-2012 23:29
شباب الإخوان أثناء حملة إزالة القمامة أمس شباب الإخوان أثناء حملة إزالة القمامة أمس

حصلت «الوطن» على خطة جماعة الإخوان المسلمين، وحزب الحرية والعدالة التابع لها، لمساعدة الرئيس محمد مرسى فى تنفيذ برنامج الـ100 يوم التى وعد بها لحل مشاكل «الأمن والوقود والقمامة والمرور ورغيف العيش»، مع استلامه للسلطة رسمياً أمس الأول.

وعقدت أمانات المحافظات اجتماعات دورية لمناقشة كيفية تنفيذ الخطة، وقررت أمانة الجيزة، فى اجتماعها مساء أمس الأول بميدان التحرير، تشكيل لجنة رصد لمشاكل المحافظة بالتعاون مع تحالف القوى الوطنية التى تضم عدداً من ممثلى الأحزاب والجمعيات والحملات واللجان الشعبية والحركات السياسية.

وقال الدكتور محمد سعد عليوة، عضو شورى الإخوان مسئول المكتب الإدارى فى الجيزة: «إن الجماعة بدأت التحرك بالفعل لمساعدة الدكتور مرسى، فى تنفيذ خطة الـ100 يوم الخاصة ببرنامجه الانتخابى، من خلال عقد اجتماع طارئ يضم عدداً من النقابات المهنية والائتلافات الثورية فى المحافظة لتدشين ما يسمى ببرنامج «نحو مستقبل أفضل للجيزة»، واتفقنا على تشكيل أمانة خاصة مهمتها وضع خطة لحل الملفات الـ5 التى وردت فى برنامج الرئيس.

ونظمت الأمانة، أمس، فاعلية داخل المتحف المصرى ووزعوا بعض الهدايا على السياح تأكيداً ودعماً لصناعة السياحة، بينما شرعت شعبة الإخوان فى المرج فى تنفيذ البرنامج الانتخابى فيما يخص ملفى المرور والقمامة، من خلال إزالة القمامة الموجودة بجوار كوبرى محمد نجيب التى كانت تتسبب فى توقف حركة المرور بالكامل فى المرج الجديدة والغربية، كما دشن حزب الحرية والعدالة، حملة لإزالة القمامة وتنظيف شوارع منطقة «قحافة» بحى ثان طنطا.

وقال الدكتور محمد عماد الدين، القيادى الإخوانى لـ«الوطن»: «إنهم بدأوا فى إعادة الأمن كاملا للشارع ويتواصلون مع مديرى الأمن فى المحافظات»، موضحاً أنه التقى مدير أمن القليوبية لوضع النقاط على الحروف من أجل إعادة الأمن إلى الشارع.

التعليقاتسياسة التعليقات

  • 1

    بواسطة : اسلام

    الأربعاء 18-07-2012 11:18

    ياريت ميتعبوش نفسهم فى ازالة الملصقات عشان كلها شهر او اتنين ستكون هناك معركة ملصقات اخرى لإنتخابات مجلس الشعب القادم فتبقى مرة واحدة وخلاص ولا حضراتكم شايفين ايه

  • 2

    بواسطة : تحياتي ليكم من الاردن - أنا مصري أردني

    الإثنين 09-07-2012 15:33

    ياريت نأدر نساعدكم, الله يساعدكم.

  • 3

    بواسطة : أبو طارق

    الإثنين 02-07-2012 10:45

    حزب الحرية والعدالة يقوم بحملة لتنظيف شوارع منطقة قحافة التى تعتبر ضاحية للعاصمة طنطا ، والمستشار المحافظ مازال عاجزا عن حل مشكلة القمامة حيث منذ حوالى 10 أيام تم إنهاء تعاقد شركة النظافة دون أن يتم تدبير البديل لها وأصبحت تلال القمامة تغمر شوارع طنطا عاصمة المحافظة وهناك عجز دائم فى العمالة المخصصة لكنس الشوارع وبالتالى أصبحت طنطا مدينة للقمامة والمحافظ نائم فى ديوانه ، ويبدو أن هذه النوعية من المحافظين ستكون معوقة لأهداف د. مرسى بل وضدها

  • 4

    بواسطة : مريم

    الإثنين 02-07-2012 10:45

    كلنا ورا الرئيس الجديد مش الاخوان بس مادام يسعي فعلا لاستعادة كل ما فقد منا خلال 30 سنة و هو آدميتنا و رغم اختلافي معه فكريا لكني لو امكني المساعدة بأي شيء سأساعد لانها في الاخر مصر التى فعلا احبها و ليس شعار ارفعه و لكنه واقع ووطن يحيا فينا و نحيا فيه كما قال قداسة البابا شنودة من كل قلبي اهتف فلتحيا مصر بعد ان توفيت منذ ما يقرب من 30 عام .

  • 5

    بواسطة : وايه المشكلة

    الإثنين 02-07-2012 10:45

    كفاية سوء نية عايزين الاخبار اللي تبني مش الاخبار اللي مليانة حقد المشكلة ان سي بي سي و جريدة الوطن يملكها شخص مصري في الواجهة وخلفه الامارات وتاريخه يشهد

  • 6

    بواسطة : كلنا مع رئيسنا

    الإثنين 02-07-2012 10:45

    المفروض مش الإخوان بس هى اللى تساعد الرئيس ... المفروض كلنا نساعد الرئيس علشان ينجز وعوده فى ال 100 يوم لأن نجاحه هو نجاح لنا جميعا ونجاح للثورة أيضا

  • 7

    بواسطة : أم أحمد

    الإثنين 02-07-2012 10:45

    جميل جداً اللي بيحصل ده، بس لما هو ممكن وسهل ان الجماعة تعمل كده معملوهاش من زمان ليه؟؟؟ ولا هم بيعملوه كده عشان يحسنوا صورة د/ مرسي مش عشان الناس اللي تستحق فعلاً؟؟؟ عموماً كتر خيرهم و ياريت نشوفهم في كل المحافظات (و بعد ال100 يوم كمان!!)

  • 8

    بواسطة : هانى

    الإثنين 02-07-2012 10:45

    ايه العيب فى كدا اعتقد ان المفروض الشعب كله يشتغل بقى

  • 9

    بواسطة : ياسر حلمى - بورسعيد