رئيس التحرير

محمود مسلم

عاجل| السيسي يهاجم الإعلام: "مش عاوز أقول كلمة صعبة"

12:31 م | السبت 15 ديسمبر 2018
السيسي

السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال افتتاحه لعدد من المشروعات القومية، "مش بلاقي حد في الإعلام بيتكلم على التحديات اللي بتواجها الدولة، مش عاوز أقول كلمة صعبة.. مهم يبقى في فهم حقيقي للتحديات".

وأضاف الرئيس، خلال استيقافه لوزيرة الصحة، أثناء حديثها عن الإحصاءات الخاصة بحملة "100 مليون صحة": "محدش عارف.. محدش عارف الحكاية فيها إيه ومحدش عارف الدول بتمشي إزاي.. الناس بتفكر على قد الأكل والشرب والمدارس والتعليم، لكن المشروعات اللي بتتعمل منين.. مش تشوفوا الدولة دي دخلها كام الـ100 مليون دخلهم كام".

ويفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم، عددًا من المشروعات التنموية في مقدمتها محطة معالجة الصرف الصحي بالجبل الأصفر، ومشروع "المحروسة 1"، الذي يعد أحد مشروعات تطوير العشوائيات ويقع بمدينة النهضة بحي السلام بمحافظة القاهرة، تمهيدًا لإعلان مصر خالية من العشوائيات.

ويضم "المحروسة 1" مشروع نحو 4900 وحدة سكنية، وعددًا من المحال والمكاتب والوحدات الإدارية في المشروع، لخدمة سكان المناطق العشوائية غير الآمنة، وتبلغ المساحة المخصصة للمشروع نحو 60 فدانًا، منها 37.4 فدان مخصصة للعمارات، و14.2 فدان مخصصة للخدمات، و8.4 فدان مخصصة للطرق وممرات المشاة، بجانب 2.7 فدان للمناطق الخضراء والفراغات العامة.

عرض التعليقات