رئيس التحرير

محمود مسلم

بـ"علم وصفارة ولافتات".. شباب شمال سيناء يتحدون الإرهاب من أمام اللجان

02:20 م | الأربعاء 28 مارس 2018
شباب شمال سيناء في طابور المشاركة بالانتخابات

شباب شمال سيناء في طابور المشاركة بالانتخابات

علم مصر، وصفارة، ولافتات تحث المواطنين على المشاركة، وأشياء بسيطة نزل بها الشباب أمام اللجان الانتخابية بمدارس الشيخ زويد في شمال سيناء، لحث المواطنين على المشاركة في الانتخابات الرئاسية لليوم الثالث: "من أول يوم وإحنا نزلنا ننتخب عشان نتحدى الإرهاب، ومن يومها بننزل كل يوم عشان نشجع الناس على النزول والمشاركة، ومحدش يرجع يقول إن الشباب مضحوك عليهم ومش موجودين، إحنا شباب شمال سيناء ونازلين عشان خاطر بلدنا".

في السادسة صباحا، نزل محمد السمري الشاب وأصدقاؤه من منازلهم، في محاولة لتأمين اللجان الانتخابية بالمنطقة: "قلنا نساعد الجيش في تأمين المدارس، واتفقنا ننزل من الفجر عشان نقف قدام اللجان ونشجع الناس على النزول"، مضيفا: "لازم الشباب يرجع دورهم تاني واللي مضحوك عليه يفوق، عشان كده قررنا ننزل، وإحنا عندنا أغلبنا نزلوا وكل يوم في طوابير على المدارس، ونسبة الشباب كبيرة عندنا".

"الوعي الانتخابي" من أهم أهداف نزول "محمد" وأصدقائه إلى الشارع وسط أهالي منطقته: "الناس فاكرة إن اللي في سينا خايفين والإرهاب اللي عندنا كان مش هيخلينا ننزل، بس الحقيقة إن مش بيفرق معانا، وأن أكبر رد على الإرهاب اللي عندنا هو مشاركتنا ونزولنا وأننا نتحد ونبقى إيد واحدة"، مضيفا: "إحنا حتى معانا شباب لسه مكملتش الـ18 سنة وملهمش حق الانتخاب ونازلين معانا عشان يشجعوا الناس على المشاركة".

وانطلقت الانتخابات الرئاسية، أمس الأول، وتستمر لثلاثة أيام، يتنافس فيها الرئيس عبد الفتاح السيسي، ورئيس حزب "الغد" موسى مصطفى موسى.

ويحق لـ59 مليونا و78 ألفا و138 ناخبا، الإدلاء بأصواتهم في الانتخابات الرئاسية لعام 2018، وهم إجمالي الناخبين المقيدين في الكشوف الانتخابية، ويشرف على العملية الانتخابية 18 ألفاً و620 قاضياً من 4 هيئات قضائية، على 13 ألفاً و706 لجان فرعية بجميع المحافظات، و110 آلاف موظف إداري وسط إجراءات أمنية مشددة. وحددت الهيئة الوطنية للانتخابات، برئاسة المستشار لاشين إبراهيم، الثاني من أبريل لإعلان نتيجة الانتخابات.

وفي حال أسفرت النتائج عن الحاجة لإعادة، ستجرى انتخابات في الفترة من 19 إلى 21 من أبريل بالنسبة للمصريين في الخارج، وفي الداخل ستجري الإعادة من 24 إلى 26 أبريل، وتعلن النتيجة النهائية في الأول من مايو.

 

عرض التعليقات